Kategorie:
Temat na czasie | Nowości rynkowe | Wydarzenia | Rynek budowlany | Prawo | Finanse | Narzędzia | ZabytkiFormalności związane z budową domu będzie można załatwić przez internet
Komunikacja z organami państwowymi przy użyciu środków komunikacji elektronicznej stopniowo staje się coraz bardziej dostępna. Niebawem wiele formalności związanych z budową domu również będzie można załatwić przez internet. Dzięki nowoczesnym kanałom komunikacji elektronicznej nie tylko inwestor zaoszczędzi czas i pieniądze. Przewiduje się redukcję kosztów administracyjnych o połowę.
Naprzeciw potrzebom inwestorów wychodzi Ministerstwo Gospodarki poprzez przygotowanie projektu założeń ustawy o redukcji obowiązków informacyjnych oraz o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców.
Nowe przypisy pozwolą na przesłanie drogą elektroniczną informacji do właściwych organów w sprawie zakończenia budowy domu, jak i zgłoszenia zamiaru przystąpienia do użytkowania budynku.
- Istotną kwestią z punktu widzenia realizacji inwestycji budowlanej byłoby umożliwienie prowadzenia dokumentacji budowy drogą elektronicznej. Należy pamiętać, że dziennik budowy, zawiadomienie o zakończeniu budowy i zgłoszenie zamiaru przystąpienia do użytkowania to dokumenty, które inwestor ma obowiązek złożyć we właściwym urzędzie - informuje Anna Macina z firmy architektonicznej Archeton Sp. z o.o.
Planowane jest także wprowadzenie możliwości komunikacji elektronicznej z urzędem w przypadku kiedy kierownik budowy ma powiadomić inwestora o wpisie do dziennika budowy dotyczącym wstrzymania robót budowlanych z powodu wykonywania ich niezgodnie z projektem.
- Zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami inwestor jest także zobligowany natychmiast zawiadomić właściwy organ o zmianie kierownika budowy lub robót, inspektora nadzoru inwestorskiego, projektanta sprawującego nadzór autorski. E-dokument potwierdzający ten fakt byłby niewątpliwie słusznym rozwiązaniem - komentuje Anna Macina.
Wg Prawa budowlanego właściciel, czy zarządca jest zmuszony prowadzić dla każdego budynku książkę obiektu budowlanego, w której są zapisy co do przeprowadzanych badań i kontroli stanu technicznego, remontów i przebudowy, w okresie użytkowania obiektu budowlanego. Ministerstwo Gospodarki pragnie by przepisy dopuszczały również formę elektroniczną takiej książki, a nie wyłącznie papierową.
autor: opracowanie: Redakcja, źródło: archeton.pl
Dodaj komentarz:
Wasze komentarze:
Aktualnie brak komentarzy